مدیریت خدمات فناوری اطلاعات|مخفا(IT Service Management | ITSM)
به طول کلی مخفا(ITSM) به مجموعهای از فعالیتها، فرآیندها و سیاستها گفته می شود که برای طراحی، ارائه، مدیریت و بهبود خدمات فناوری اطلاعات به مشتریان و کاربران نهایی انجام میشود. این مدیریت شامل تمامی جنبههای خدمات IT از جمله برنامهریزی، اجرا، نظارت و بهینهسازی است. در واقع مدیریت خدمات فن آوری اطلاعات(مخفا) به سازمانها کمک میکند تا خدمات فناوری اطلاعات را به صورت کارآمد و مؤثر ارائه دهند. به طور کلی اهداف اصلی مخفا را می تواند در موارد ذیل خلاصه کرد:
شکل دهی کلی خدمات: ایجاد بستر مشخص برای شکل دهی خدمات در حال برنامه ریزی برای ارایه، در حال ارایه و قبلا ارایه شده
تضمین کیفیت خدمات: ارائه خدمات با کیفیت بالا به کاربران و مشتریان.
پاسخگویی به نیازهای کسبوکار: تطبیق خدمات IT با اهداف و نیازهای سازمان.
بهبود مستمر: ارزیابی و بهبود مداوم خدمات و فرآیندها. شناسایی ظرفیت ها و نیاز ها و برنامه ریزی برای دست یابی به شاخص های تدوین شده.
مدیریت ریسک: شناسایی و کاهش ریسکهای مرتبط با خدمات فناوری اطلاعات.
پس به طور کلی، مخفا(ITSM) به سازمانها کمک میکند تا به صورت سیستماتیک و ساختاریافته خدمات فناوری اطلاعات را مدیریت کنند و به این ترتیب کارایی و اثربخشی حوزه خدمات IT به سایر بخشهای سازمان افزایش یابد.