ITIL یا ISO20000
از جمله سئوالاتی که همواره در تمامی جلسات مربوط به مشاوره، منتورینگ و حتی پیاده سازی ITSM به چشم می خورد این است که کارفرمایان به دنبال ITIL هستند تا در سازمانشان پیاده شود. همین انتخاب هدف نادرست منجر می شود که هیچکدام از پروژه ها به نتیجه مطلوب نرسد.
واقعیت آن است که با توجه به دوره های آموزشی که در کشور برگزار می شود همه فراگیران به دنبال آشنایی اولیه با ITIL در دوره های ITIL Foundation به دنبال پیاده سازی آن در سازمانشان می روند. اما غافل از این هستند که هدف درستی را انتخاب نکرده اند. هدف در یک سازمان پیاده سازی یک راهکار سازمانی است. راهکار سازمانی نیز باید ایزو باشد. بر همین اساس این ISO 20000است که باید در سازمانها پیاده شود و نه ITIL. همین نکته به ظاهر ساده منجر به تلف شدن منابع بسیار و به بیراهه رفتن پروژه های مخفا در ایران می شود. نکته اینکه CMMI-SVC نه در ایران شناخته شده است و نه آن نیز یک راهکار سازمانی محسوب می شود. پس اساسا وقتی نیاز نیست روی آن گذاشته شود، با این وجود به یمن حضور اینجانب در شرکت مشاوره بین المللی ECCI من تجربه ذی قیمت دانش آن را در خارج ایران کسب نموده ام.